کورش کبیر – یک آمریکایی در سرزمین پارس

کورش کبیر – یک آمریکایی در سرزمین پارس 

 

پرفسور «ویلیام جکسون»، استاد زبان فارسی دانشگاه کلمبیا، در سال ۱۹۰۳ فرصتی یافت تا به سرزمین پادشاهان، شه­بانو­ها، پیامبران و رهبران روحانی سفر کند و در مورد آن­ها به مطالعه و تحقیق بپردازد. اصل تحقیقات دکتر جکسون را مطالعه ­ی پارس و مردمان پارسی و زبانشان تشکیل می­داد.

او از اینکه می­توانست مکان­های دست نخورده­ی باستانی را مورد مطالعه قرار دهد در پوست خود نمی­گنجید. وی در ماه مارس، از شمال به کشور پارس ( این نام در سال ۱۹۳۵ به ایران تغییریافت) وارد شد و سوار بر کالسکه، سفر خود را به سرزمین­های جنوبی، که زمانی تحت حکومت کورش قرار داشتند، آغاز کرد. شخصیت و منش کورش و دیگر پادشاهان پارسی عمیقاً برای پرفسور جذاب می­نمودند اما آن­چه که بیش از این توجه او را به خود معطوف می­داشت، زرتشت و تعالیم او بود. بنابر­این مایل بود که تعدادی از زرتشتیان را ملاقات کند، گرچه‌ میدانست‌ که ‌تعداد اندکی ‌از آن­ها در ایران سکونت دارند.

دکتر جکسون در مسیر سفر به جنوب، پس از پشت سر نهادن
رشته­ کوه­های زاگرس، به شهر همدان رسید اما تنها بخشی از آثار باستانی این شهر شکوه و عظمت اولیه ­ی خود را حفظ کرده و دست­نخورده باقی مانده بود و این امر برای باستان­شناسی همچون پرفسور جکسون بسیار دردناک بود؛ اگرچه ۲۰ مایل آن ­طرف­تر، در صخره­های حجاری شده­ی «بهستان»، چشم او به دیدن شگفتی جهان باستان روشن شد. بر بالای صخره­ای به ارتفاع ۷۰۰ فوت (تقریبا ۲۵۰۰ فوت بالاتر از سطح دریا)  نقش برجسته­ای از تصویر کورش و همراهانش به چشم می­خورد. (اکثر قسمت­های ایران در ارتفاع ۴۰۰۰ فوت از سطح دریا قرار دارند و کوه­هایی به ارتفاع ۲۰۰۰۰ فوت در آن سر به فلک کشیده ­اند.) در ارتفاع ۳۰۰ فوتی، سنگتراشان مشغول مرمت کردن و در حقیقت جاودانه ساختن تصویر داریوش اول و نه تن از شورشیان مغلوب شده به دست او بودند.

      آن­گونه که به نظر می­ آمد، آنها کارشان را به نحو احسن انجام داده بودند؛ چون به نظر پروفسور حجاری­ها به همان زیبایی روز اولشان درآمده بود. یعنی همان زمانی که سنگ­تراش فارغ از حجاری تصویر داریوش اول، چکش خود را بر زمین نهاد. از نظر او لوح­ه ای گرانیتی «پارک مرکزی» و «میدان تلافرگارم» هم نمی­توانستند به این خوبی کنده ­کاری شوند. پروفسور که محققی دقیق بود نقش­برجسته ­ها را با ظرافت هرچه تمام ­تر مورد بررسی قرار داد و بعد به بررسی خطوط میخی و نشانه­ های کنده ­کاری شده بر روی کتیبه­ ی پایین تصاویر مشغول شد. پروفسور از دیدن کتیبه که با سه خط پارسی کهن، عیلامی و بابلی نوشته شده بود، متعجب نشد چون میدانست امپراطوری عظیم تحت سلطه ­ی شاهنشاه داریوش اول قلمرویی چند ملیتی داشته و زبان­های گوناگونی در آن رایج بوده است.

این صخره­ ی نقش ­برجسته از داریوش، ۳۲۵ فوت(۱۰۰ متر) بالاتر از سطح زمین قرار دارد و شرح پیروزی­ های او بر دشمنانش و سرنوشت او به عنوان فرمانروای پارس در آن به تصویر کشیده شده است. این نقوش که بیان­گر داستان برگزیدن داریوش به حکومت پارس، از سوی اهورا­مزدا است، در جاده­ای واقع شده که از سویی به پایتخت بابل و از دیگر­سوی به پایتخت ماد منتهی می­شود.

ماندگاری نقوش و کتیبه ­ها که جز باد و باران، دیگری نتوانسته بود به آن­ها آسیبی بزند، پرفسور را متحیر ساخته بود؛ اما آن­چه جز این توجه او را به خود جلب می­کرد بخش­هایی از کتیبه بود که در آن از اهورا­مزدا، خدای زرتشتیان، سخن به میان آمده بود. متن کتیبه پیش­تر توسط محققان ترجمه شده بود؛ اما شاید تعداد اندکی از ایشان چون او مسحور و مفتون شاه و پیامبر پارسی شده بودند.

بر کتیبه چنین نوشته شده بود:

داریوش شاه چنین می­گوید: پیشوایان آن سرزمین­ها دروغ و ناراستی پیشه کردند و عاصی و سرکش گشتند و مردمانشان را فریفتند. پس اهورامزدا حکومت سرزمین­هایشان را در دستان من نهاد….

داریوش شاه چنین می­گوید: اهورامزدا مرا یاری نمود و تو، ای آن­که زین پس این نقوش را خواهی نگریست، رواست آن­چه را که از دست من بر­آمد واقعیت پنداری.

در نظر ایرانیان دروغ از ناپسند­ترین گناهان است. اعتقاد ایشان بر این است که اصرار در دروغ­گویی فساد روح را در پی دارد و نیکی را در جهان بر می­اندازد. در تعالیم «زرتشت» دنیا به سان رزم­گاه نیکی و پلیدی است و انسان­ها باید راستی پیشه کنند و یاری­گر نیکی باشند تا پلیدی­ها را مغلوب سازند.

پرفسور جکسون، بعد از دیدار سنگ­ نگاره­ های «بهستان»، راهی سفر به جنوب شد. او تا ۲۰ مایل بعد، هر از چند­گاهی، به آن صخره­های باستانی و شگفت­ انگیز می­ نگریست که هر لحظه از او دور و دور­تر می­شدند؛ این خاطره ­انگیزترین تصویری بود که او، در طول شش ماه اقامتش در پارس، به خاطر می­آورد.

به نقل از:راهکار

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد