مرگ هشت زائر ایرانی در حج تمتع ۹۱

مرگ هشت زائر ایرانی در حج تمتع ۹۱ 

 

دکتر ولید دنده‌بر در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در تشریح آخرین عملکرد مرکز پزشکی حج و زیارت در حج تمتع ۹۱ با بیان اینکه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی هلال‌احمر از ۳۰ شهریور ماه فعالیت خود را برای پذیرش زائران آغاز کرده‌اند، گفت: تا این لحظه گزارش خاصی مبنی بر شیوع بیماری‌های واگیردار در میان زائران تمتع ۹۱ دریافت نشده است.

وی با بیان اینکه تا این لحظه هزاران تن در دو بیمارستان مکه و مدینه مورد ویزیت تخصصی قرار گرفته‌اند گفت: تا این لحظه ۶۰۰ زائر از خدمات دندانپزشکی این دو بیمارستان بهره‌مند شدند.

معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران با بیان اینکه تا این لحظه ۱۲۸ زائر ایرانی در بخش‌های داخلی این دو بیمارستان بستری شده‌اند گفت: تاکنون ۱۴۸ زائر ایرانی در بخش CCU بستری شده و ۲۴۰ زائر نیز در اورژانس بیمارستان‌های مکه و مدینه بستری شدند.

رییس ستاد عملیات پزشکی حج تمتع ۹۱ با بیان اینکه در این حج برای نخستین بار هشت پایگاه سلامت بانوان در مکه و مدینه تاسیس شد، گفت: تاکنون ۲۲۰۰ زائر زن برای دریافت این خدمات به این پایگاه‌ها مراجعه کردند.

دنده‌بر با بیان اینکه ۱۶۰۰ زائر از خدمات آزمایشگاهی، ۷۰۰ زائر از خدمات رادیولوژی، ۳۳۵ تن از خدمات سونوگرافی استفاده کرده‌اند گفت: ۸۵ زائر ایرانی نیز برای نیاز به درمان بیشتر به بیمارستان‌های صعودی منتقل شدند که از این میان ۶۵ زائر بیمار در این بیمارستان‌ها بستری شدند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر شش زائر ایرانی در بیمارستان‌های سعودی در مدینه بستری هستند گفت: تاکنون ۱۷ زائر بیمار برای انجام مناسک حج از مدینه به مکه اعزام شده‌اند.

رییس ستاد عملیات پزشکی حج تمتع ۹۱ با بیان اینکه علت اکثر بستری‌ها مشکلات و بیماری‌های قلبی، ریوی و نارسایی‌ها بود، گفت: زائران در وهله اول برای درمان خود از خدمات پزشکان کاروان بهره می‌گیرند و پس از آن در صورت نیاز به خدمات تخصصی و بیشتر به مراکز درمانی هلال‌احمر ارجاع داده می‌شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون دو زائر ایرانی از مکه و مدینه برای ادامه درمان خود به ایران عودت داده شدند گفت: ۳۰۰۰ خدمت توسط پزشکان در زمینه نوار قلب، گچ‌گیری و … صورت گرفته است.

دنده‌بر با بیان اینکه تاکنون ۶۰ عمل جراحی توسط تیم پزشکان ایرانی روی زائران انجام شده گفت: تاکنون ۱۴۰۰ بار تقاضای آمبولانس شده که از این میان ۱۰۰ آمبولانس ICU موبایل به هتل‌ها اعزام شده‌ است.

دنده‌بر با بیان اینکه تاکنون هشت زائر ایرانی جان خود را از دست داده‌اند گفت: به جز دو تن از این زائران که در بیمارستان‌های مدینه و مکه جان سپردند مابقی در مسجدالحرام، سعی صفا و مروه، بیمارستان سعودی یا هتل جان باختند.

وی در پایان با بیان اینکه تاکنون گزارش خاصی مبنی بر شیوع بیماری‌های واگیردار میان حجاج به ویژه ایرانیان دریافت نشده است به حجاج توصیه کرد که ضمن رعایت بهداشت فردی، توصیه‌های بهداشتی و درمانی را در دستور کار خود قرار دهند.

 

به نقل از:سیمرغ

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد