رابطه سایز شلوار و سلامت!

رابطه سایز شلوار و سلامت!  

 

رابطه سایز شلوار و سلامت!

مجله سیب سبز:  شاید با چربی‌های شکمی و چاقی‌های شکمی در مردان بشود شوخی کرد، اما مسئله این است که این یک موضوع جدی و مهم در سلامت است. قطعا افراد زیادی هستند که چاقی شکمی و تجمع چربی در ناحیه شکم دارند،اما در این میان باید بدانید که این یک بار، مثل بقیه بودن خوب نیست. داشتن اضافه‌وزن به خصوص در ناحیه شکم، یک زنگ خطر سلامت محسوب می‌شود. دکتر مایکل جنسن، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و دکتر مایکل واندروردن، متخصص تغذیه در مایوکلینیک، به سؤالات رایج در این‌باره پاسخ می‌دهند.

رابطه سایز شلوار و سلامت!
همه خطرهایی که شکم ایجاد می‌کند


چرا ما چاقی و تجمع چربی در ناحیه شکم در مردان را یک علامت خطر برای سلامت آنها می‌دانیم؟ افرادی که چاقی شکمی دارند بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ ناگهانی هستند. این خطر حتی در مقایسه با افرادی که تجمع چربی در سایر اندام‌های خود و انواع دیگر چاقی را دارند، بیشتر است. در کل مردان بیشتر از زنان در معرض چاقی‌های شکمی هستند. حتی اگر وزن فرد و BMI او در محدوده طبیعی باشد اما تجمع چربی در ناحیه شکم داشته باشد، او بیشتر در معرض ابتلا به برخی بیماری‌های مهم از جمله موارد زیر قرار می‌گیرد.

1- بیماری‌های قلبی- عروقی و افزایش فشارخون

2- خطر سکته مغزی

3- احتمال ابتلا به برخی انواع سرطان

4- دیابت تیپ 2

5- افزایش تری‌گلیسرید خون و کاهش کلسترول خوب (HDL)

6- افزایش احتمال ابتلا به آپنه خواب



از فرمول همیشگی استفاده کنید


 چطور می‌توان از شر چربی‌های شکمی راحت شد؟

خب واقعیت این است که آب کردن چربی‌های شکمی مثل تمام چربی‌های دیگر و مثل تلاش برای لاغر شدن است. اصول آن هم اینگونه است:

 1- کاهش کالری دریافتی: برای آنکه میزان کالری دریافتی روزانه‌تان را کاهش دهید، باید کمتر غذا بخورید. برای این کار باید حجم و میزان غذایی‌ای که می‌خورید را کاهش دهید و از مواد غذایی که کالری زیادی دارند ولی ارزش غذایی آنها پایین است استفاده نکنید. از مواد غذایی سالم و طبیعی که کالری زیادی ندارند استفاده کنید. از مواد غذایی حاضری، فست‌فودها و هله‌هوله‌ها دور بمانید و سعی کنید نوشیدنی‌های طبیعی را جایگزین نوشیدنی‌های مصنوعی که قند و کالری بالایی دارند بکنید.

 2- ورزش کنید یا به تحرک فیزیکی خود بیفزایید: بر اساس بولتن منتشر شده توسط سازمان بهداشت جهانی و توصیه‌های انجمن ملی قلب آمریکای شمالی، یک فرد بالغ باید هفته‌ای 150 دقیقه ورزش ایروبیک با شدت متوسط را در برنامه خود داشته باشد (البته انجمن ملی قلب آمریکای شمالی اشاره کرده که 3 برنامه، 30 دقیقه‌ای ورزش ایروبیک با شدت بالا و سنگین هم می‌تواند مشابه همین تاثیر را داشته باشد). البته توصیه شده است که به جز این برنامه، یک برنامه ورزش قدرتی و مقاومتی هم وجود داشته باشد. حالا اگر می‌خواهید وزن کم کنید باید به میزان ورزش هفتگی‌تان بیفزایید. اگر احساس می‌کنید که می‌توانید جلسات فشرده تمرینی را تحمل کنید، می‌توانید 3 جلسه یک ساعت و نیمه ورزش هفتگی را برنامه‌ریزی کنید، اما اگر این فشار برای شما سخت است می‌توانید روزانه 30دقیقه ورزش ایروبیک کنید و برای 3 جلسه در هفته هم دقایقی ورزش قدرتی انجام دهید. اگر اصلا ورزش نمی‌کنید سعی کنید تا جایی که می‌توانید تحرک داشته باشید و برای مثال هر شب به پیاده‌روی بروید.



پدر چاق پسر چاق


 آیا چاقی شکمی ارثی است؟


قطعا ژن‌های هر انسان روی ساختار بدنی او تاثیر می‌گذارد. ژن‌های شما می‌تواند احتمال اضافه‌وزن یا چاقی را در شما افزایش دهد. اما در تقریبا بیشتر مردان شیوه زندگی و نحوه عملکرد آنها طی زندگی بسیار مهم‌تر از ژن‌هاست.



رابطه سن شناسنامه و ترازو؟


  سن نقشی در چاقی شکمی دارد؟


هرقدر که سن‌تان بالاتر می‌رود عضلات بیشتری از دست می‌دهید ( به خصوص اگر ورزش نکنید و تحرک کافی نداشته باشید) با از دست دادن عضلات‌تان شما کالری کمتری می‌سوزانید. در نتیجه اگر میزان کالری دریافتی‌‌تان را محدود نکنید یا بر میزان تحرک خود نیفزایید دچار اضافه‌وزن خواهید شد و این اضافه‌وزن به صورت چربی شکمی درمی‌‌آید.

رابطه سایز شلوار و سلامت!

دراز و نشست، شکم‌تان را آب نمی‌کند



 آیا دراز و نشست برای کاهش چربی شکمی و چاقی شکمی موثر است؟


شما با ورزش دراز و نشست می‌توانید بر قدرت و استحکام عضلات جدار شکم‌تان بیفزایید اما باید این را بدانید با چنین ورزش‌های موضعی به تنهایی نمی‌توانید چربی‌های شکمی‌تان را آب کنید. اگر شما بتوانید با یک برنامه‌ریزی مناسب شامل کاهش حجم کالری دریافتی خودتان و داشتن یک برنامه ورزشی منظم، وزن کلی بدن‌تان را کاهش دهید، می‌توانید چربی‌های شکمی‌تان را بسوزانید و چاقی شکمی‌تان را از بین ببرید.

یادتان باشد با اراده، صبر، حوصله و داشتن هدف می‌توانید چاقی شکمی‌تان را برطرف کنید. به این نکته توجه کنید کاستن از چاقی شکمی‌تان شما را سالم‌تر خواهد کرد و از بسیاری از بیماری‌های خطرناک دور خواهید شد، پس از همین امروز برنامه‌ریزی‌هایتان را برای کاهش سایز دور شکم‌تان شروع کنید.



102 سانتی‌متر مهم است


 چطور یک مرد می‌تواند پی ببرد که چاقی شکمی دارد یا نه؟


اندازه دور کمر نشانه بسیار خوبی در مورد چاقی شکمی است. از لحاظ تخصصی می‌توان گفت مقایسه اندازه دور مچ به دور کمر در مردان نقش و اندازه BMI و مقایسه اندازه دور کمر به BMI معیارهای مناسب برای نشان دادن چربی‌های شکمی هستند اما خود افراد هم می‌توانند با اندازه‌گیری سایز دور کمر خود پی ببرند که چاقی شکمی دارند یا نه. در کل می‌توان گفت برای اکثریت مردان، میزان چاقی‌ای که احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک مثل بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد؛ میزان دور کمر بیشتر از 40اینچ (102 سانتی‌متر) است. اما چگونه باید دور کمر خود را اندازه‌‌گیری کنید:

1- یک متر خیاطی را روی شکم برهنه خودتان، درست بالای استخوان لگن بگذارید

2- متر را به گونه‌ای دور شکم خود بگیرید که نه به شکم‌تان فشار بیاورد و نه شل باشد.

3- نوار متر باید کاملا در یک سطح باشد و بالا و پایین نباشد.

4- یادتان باشد باید تنفس معمول داشته باشید، نفس‌تان را حبس نکنید و آن وقت اندازه‌گیری کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد