مهد کودک خوب کجاست؟

مهد کودک خوب کجاست؟  

 

به مهـدکودک تان نمـــره بدهیـد!

سیب سبز:  پیدا کردن یک مهدکودک خوب یکی از دغدغه‌های همیشگی پدر و مادرهاست. والدین می‌خواهند حالا که قرار است کودکشان چند ساعتی از آنها دور باشد، بتواند بهترین استفاده را ببرد. به همین دلیل معیارهای آموزشی اهمیت زیادی در انتخاب‌شان دارد. هرچند سپردن کودک به مهدکودک مقوله‌ای اختیاری است و انتخاب آن هم سلیقه‌ای، باید استانداردهایی را برای این موضوع در نظر گرفت. محتوای آموزشی، فضای مهدکودک، بازی‌هایی که بچه‌ها می‌توانند انجام دهند و‌... نکات مهمی هستند که والدین باید هنگام تصمیم  به ثبت نام کودک به آنها توجه داشته باشند. در ادامه فهرستی را که در انتخاب مهدکودک مناسب به شما کمک می‌کند، با هم مرور می‌کنیم.

به مهـدکودک تان نمـــره بدهیـد!

ردیف

سؤال

امتیاز از 10

راهنمای تکمیلی

1

آیا مهدکودک انتخابی شما دارای پروانه رسمی از سازمان بهزیستی است؟

.........

این اولین نکتهای است که قبل از هر چیز خانوادهها باید به آن توجه کنند، چون مکانهایی هستند که با عنوانهای مختلف فعالیت میکنند، مثل کلاس‌‌‌های زبان کودکان یا مراکز آموزشی مختلف. اگر مهدکودک مجوز داشته باشد، تابلویی در سردر آن نصب است که نام مهدکودک، سال تاسیس و عبارت «تحت امتیاز و نظارت سازمان بهزیستی استان» روی آن درج شده است.

5

2

آیا مهدکودک دور از کوچه و خیابان پرتردد قرار دارد؟

.........

سروصدا و حرکت سریع ماشینها در خیابان اصلی ممکن است فرزند شما را بترساند. بهترین حالت این است که در ورودی مهد رو به خیابان شلوغ و پر رفتوآمد نباشد زیرا در اینصورت احتمال خطر را بیشتر میکند. در صورتی که در مهد رو به خیابان باز شود، باید تا محدوده خاصی از جلوی خیابان حفاظ به کار ببرید.

2

3

آیا پروانه ساخت مهدکودک، کارت مسئول فنی و مبلغ شهریه روی دیوار مهد نصب است؟

.........

در مورد شهریه باید توجه داشته باشید که آخرین بخشنامه ابلاغشده روی تابلوی اعلانات نصب باشد. وجود پروانه ساخت و کارت مسئول فنی نیز اطمینان شما را از اعتبار مهدکودک بالا میبرد.

2

4

آیا نسبت مربی به تعداد کودکان مناسب است؟

.........

قاعده بهزیستی این است که برای هر 10 کودک شیرخوار یا 15 کودک نوپا یا 15 کودک نوباوه یک مربی درنظر گرفته شده باشد. مشکلی که گاهی پیش میآید، عوض شدن مداوم مربیهاست که بچهها خیلی سخت میتوانند با این موضوع کنار بیایند. بهخصوص اگر مربی آنها با مربی بچههای کوچکتر عوض شود، احساس میکنند با آنها مثل بچه برخورد شده و حاضر نمیشوند مربی را بپذیرند.

5

5

آیارفت و آمد کودک به مهدکودک راحت انجام میشود

.........

اگر به طور کلی شما زمانی برای رفت و آمد کودکتان به مهد ندارید، ناچار باید از سرویس استفاده کنید. اما سرویس مهد باید چند ویژگی مهم داشته باشد. از آنجا که کودکان در این سن پر جنبوجوش بوده و ممکن است مدام در ماشین ورجه وورجه کنند، باید راننده تمام موارد ایمنی را رعایت کرده و از قفل بودن درها اطمینان حاصل کند.

3

6

آیا سیستم گرمایشی و سرمایشی مناسب در مهدکودک نصب است؟

.........

دلیل اهمیت این موضوع این است که برای خروج گازهای حاصل از احتراق، از دودکش اختصاصی استفاده شود. وجود بخاری با دودکش نامناسب در اتاقها میتواند خطرات زیادی ایجاد کند.

3

7

آیا سرویس بهداشتی متناسب با تعداد کودکان وجود دارد؟

.........

به ازای هر 40 کودک باید سرویس بهداشتی مناسبی وجود داشته باشد. آنچه علاوه بر تعداد سرویسهای بهداشتی اهمیت دارد، این است که وضعیت توالتها و دستشوییها بهداشتی باشد. اندازه دستشوییها هم باید به گونهای باشد که دست کودکان به شیر آب برسد.

5

8

آیا در این مهدکودک دستشویی رفتن آموزش داده میشود وآیا فردی مسئول دستشویی بردن بچههاست؟

.........

برخی از والدین کودک خود را در سنین پایین به مهدکودک میسپارند و از آنجا که ممکن است شاغل باشند و وقت کافی برای این کار نداشته باشند، ترجیح میدهند مهدکودک این مسئولیت را برعهده بگیرد. از آنجا که بچهها اغلب به تنهایی نمیتوانند دستشویی بروند، وجود فردی که بتواند به کودکان کمک کند خیال والدین را آسوده میکند. حتی ممکن است کودکی ترس از دستشویی داشته باشد، بنابراین باید فردی باشد که این مشکل را درک کرده و بتواند در رفع این مشکل به او کمک کند.

5

9

آیا دستشویی کودکان به مایع صابون و دستمال کاغذی مجهز است؟

.........

از آنجا که ممکن است حوله و صابون عامل انتقال باکتری باشد، نکته بهداشتی مهم این است که از حوله و صابون نباید در دستشوییهای مهد استفاده شود.

5

10

آیا مقررات ایمنی در فضای داخلی و بیرونی مهدکودک رعایت میشود؟

.........

داشتن سرپوش برای تمام کلیدها و پریزها، حفاظ برای لولهها، عدم دسترسی کودکان به سیمهای برق و... از جمله مواردی است که رعایت آن در فضای داخلی مهدکودک اهمیت دارد. پوشش مناسب، تمیز و قابل شستوشو و نرم کف اتاق بازی کودکان و همچنین در کف فضای زمین بازی نیز از موارد قابل اهمیت است.

5

11

آیا نور مناسب و تهویه کافی در تمام کلاسها وجود دارد؟

.........

وجود تهویه مناسب کمک میکند مشکلات تنفسی کودکان آسمی بهبود یابد. وجود نور مناسب نیز

کمک میکند راهروها و اتاقها روشنایی لازم برای تردد ایمن کودکان را داشته باشند.

5

12

آیا وعدهها و میانوعدههای غذایی مناسب و مغذی به کودکان ارائه میشود؟

.........

وجود وعدههای غذایی مغذی و استفاده نکردن از چیپس و پفک در میانوعدهها و در عوض استفاده از خشکبار، میوه، نان و پنیر از موارد مهم است. علاوه بر این در کیفیت و طعم غذا هم باید دقت کافی شود تا برای کودکان ولع خوردن را ایجاد کند.

5

13

اگر کودک خوب غذا نمیخورد آیا تدابیری برای رفع این مشکل وجود دارد؟

.........

.باید توجه داشته باشید که مسئولان مهدکودک دربرابر بدغذایی فرزند شما چه تدبیری در نظر گرفتهاند. آیا کودک را مجبور به غذا خوردن میکنند یا به هیچ عنوان توجهی به این موضوع ندارد؟ یا اینکه تدابیر ویژهای را برای این موضوع در نظر گرفتهاند و در این زمینه با متخصص تغذیه در این زمینه مشاوره میگیرند؟ همه این موارد را باید درنظر بگیرید چون مسئله تغذیه کودک بسیار مهم است.

3

14

آیا در محیط حیاط دستکم 2وسیله بازی متنوع، ایمن و سالم وجود دارد؟

.........

در این مورد نباید هیچ وسیله اضافهای در اطراف بچهها وجود داشته باشد. یکی از موارد ایمنی که باید در مورد وسایل بازی به آن توجه شود، این است که هیچکدام از وسایل شکسته و خراب نباشند و حداقل 2 متر فاصله بین وسایل بازی وجود داشته باشد. پوشش سطوح زیر وسایل بازی از موادی مانند شن، ماسه، چمن و فوم نیز از دیگر موارد ایمنی است که باید رعایت شود.

5

15

آیا اسباببازیهای مناسب گروههای سنی مختلف در مهد کودک وجود دارد و آیا لوازم آموزشی متناسب با تعداد کودکان است؟

.........

قاعده بهزیستی برای ارائه اسباببازی متناسب با گروه سنی به شرح زیر است: صفر تا یک سالگی: توپهای نرم، عروسکهای صدادار، مکعبهای بزرگ و نرم و...؛ یک تا 2سالگی: پازلهای چند تکهای، اسباببازی‌‌های روی هم گذاشتنی، هل دادنی، کشیدنی و...؛ 2 تا 5/3 سالگی: انواع اسباببازیهای ساختنی، پازلهای با قطعات بزرگ، لگو و مکعبهای ساختمانسازی و...؛ 5/3 تا 5 سالگی: مجموعههای ساختمانی و ماشینهای کوچک، اثاثیه خانه عروسکی، ماشینهای بازی و...؛ کودکان 5 و 6 ساله: عروسکهای لباسدار، پازلهای تصویری، بازیهای کارتی، شطرنج و... . به ازای هر 3 کودک باید یک مجموعه کامل اسباببازی وجود داشته باشد.

5

16

آیا مهدکودک کتابخانه دارد؟

.........

وجود کتابخانه در مهدکودک با توجه به اینکه باید ساعتی از روز را مربیان به قصهگویی بپردازند به کودکان کمک میکند با فضای فرهنگی آشنایی بیشتری پیدا کنند. حداقل 50 جلد کتاب متناسب با سن کودکان باید وجود داشته باشد و دسترسی آسان به کتاب، وسایل نوشتاری و نوارهای آموزشی و... اهمیت دارد.

2

17

آیا بچهها در مهدکودک بیمه میشوند؟

.........

همه کودکان در مهدهای کودک باید بیمه مسئولیت و حوادث شوند. ایجاد امنیت خاطر برای مسئولان و مربیان مهدهای کودک و رفع نگرانی والدین از مهمترین اهداف پوشش بیمهای کودکان است. تا پیش از سال 1385 کودکان تحت پوشش بیمه حادثه بودند و میزان خسارت پرداختی برای آنان فقط 250 هزار تومان بود اما با مطرح شدن بیمه مسئولیت و حوادث والدین هر یک از کودکانی که در مهدهای کودک دچار نقص عضو شوند یا فوت کنند تا سقف 38 میلیون تومان خسارت پرداخت می شود.

2

18

آیا ردههای سنی مختلف، از یکدیگر تفکیک شدهاند؟

.........

این یکی از الزامات هر مهدکودکی است که باید بچهها در گروههای سنی مختلف قرار بگیرند.

تفکیک کلاسها معمولا در همه مهدکودکها اتفاق میافتد اما باید توجه داشته باشید که آیا در فضای بازی یا ناهار خوردن هم این تفکیک صورت میگیرد یا خیر.

5

19

آیا بر خواب و استراحت کودکان نظارت کامل انجام میشود؟

.........

از آنجا که کودکان در ساعاتی از روز به خواب نیاز دارند، مربیان باید بتوانند کودکانی را که سمج

هستند و نمیخوابند به استراحت وادار کنند.

3

20

آیا کودک شما مربی مهدکودکش را دوست دارد؟

.........

فرزندانی که به مهدکودک میروند ، ساعاتی را به جای مادر با مربی مهدکودک و به جای خانه در مهد میگذرانند پس نحوه ارتباط آنها با مربی و امنیت روانی و جسمانی آنها در مهدکودک بسیار مهم است و در آینده آنها تاثیرگذار است. .والدین باید نشانههای ارتباط صمیمانه را بشناسند. آیا زمانی که کودک را به مربی تحویل میدهید او با اشتیاق به سمت مربی میرود؟ مهد کودک باید با انتخاب مربی دلسوز و مهربان و آگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت کننده، بتوانند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پر کند، در واقع آغوش مربی باید در حد امکان جای آغوش مادر باشد.

10

21

آیا در کلاس وسایل دستساز بچهها استفاده شده است؟

.........

یکی از بهترین کارهایی که مهدهای کودک میتوانند انجام دهند این است که نقاشی بچهها

را روی دیوارها نصب کرده یا هرازگاهی نمایشگاهی از کارهای دستی آنها برگزار کنند. به

این ترتیب بچهها انگیزه بیشتری برای حضور در مهدکودک و انجام کارهای متنوع دارند.

2

22

آیا در مهد کودک فعالیتهایی به منظور ایجاد احساس مسئولیت و همکاری و برقراری ارتباط با دنیای پیرامون انجام میشود و آیا فعالیتهایی مانند اردو در برنامه مهدکودک وجود دارد؟

.........

باید برنامهریزی برای آموزش دوطرفه در مهدهای کودک انجام شود. راههایی مثل قصهگویی و داستانپردازی و... که کودک از طریق آنها بتواند خود و آموختههایش را ابراز کرده و رشد کند و در عین حال بتواند با دنیای پیرامون ارتباط برقرار کند.

وجود برنامههای شاد مثل موسیقی، نمایش و اردو در کنار سرگرم کردن کودکان میتواند جنبه آموزشی هم داشته باشد.

10

23

آیا برنامههای خاصی برای کودکان باهوش وجود دارد؟

.........

برخی کودکان ضریب هوشی بالایی دارند و برخی فعالیتها ممکن است حوصله آنها را سر ببرد، بنابراین در آموزشهای تک به تک مربیان باید به این موضوع توجه کنند. ضمن آنکه حواسشان باشد به گونهای عمل نکنند که کودکان دیگر احساس کنند بین آنها تمایز قائل میشوند.

3

24

آیا مهدکودک به کمکهای اولیه مجهز است و مربی دورهدیده دارد؟

.........

مهدکودک باید به جعبه کمکهای اولیه شامل چسب، باند، گاز استریل، پماد سوختگی و بتادین، تبسنج و... مجهز باشد. ضمن آنکه یک مربی باید دوره کمکهای اولیه را دیده باشد.

5

25

آیا برنامه خاصی برای کودکانی که به هر دلیل دچار مشکل هستند، وجود دارد؟

.........

برخی کودکان ممکن است دچار شکستگی دست و پا و برخی مشکلات موقت شوند، در این صورت برخی مربیان باید به این کودکان کمک کنند.

2

26

آیا مهدکودک مشاور و روانشناس دارد؟

.........

وجود مشاور یکی از موارد ضروری است. به این دلیل که برخی اوقات بچهها دچار مشکلات رفتاری میشوند و باید مشاوری در آنجا حضور داشته باشد تا والدین و مربیان از او کمک بگیرند.

3

27

آیا آموزشی برای والدین به منظور ایجاد ارتباط بهتر با کودکان وجود دارد؟

.........

مهدکودک باید جلساتی را با حضور مربیان، اولیا و مشاور داشته باشد تا در آن نکات لازم به منظور ایجاد ارتباط بهتر با کودکان مطرح شود.

5

28

آیا رفتار کودکان به والدین گزارش داده میشود؟

.........

مهد کودک باید جلسات ماهانه یا فصلی را با اولیا برقرار کند تا براساس مشاهدات و مستندات، مسائل کودکان مطرح شده و تبادل نظر و بحث در زمینه پیشرفت کودکان صورت گیرد.علاوه بر گزارشهای کتبی باید مربی با مادر ارتباط مستقیم داشته باشد و او را در جریان آخرین تغییرات رفتاری یا آموزشی قرار دهد.

5

29

آیا هنگامی که کودکان کار اشتباهی انجام میدهند، با آنها منطقی و درست برخورد میشود؟

.........

مهدکودک و مربیان باید در قبال کودکان احساس مسئولیت کنند و زمانی که کودکی اشتباه میکند با رفتارهای غیرمنطقی او را نترسانده و دچار استرس نکنند. درست است که کنترل بچهها در مهد سخت است، اما برخی مربیها، مدام بچه را تهدید میکنند یا با به زور خواباندن بچهها سعی میکنند از شر آنها راحت شوند.

5

جمع امتیاز

125

برای اینکه بدانید مهد فرزندتان در چه سطحی است، به صفحه 155 مراجعه کنید



مهدکودک فرزندتان چه امتیازی دارد؟

  اگر امتیاز مهدکودک فرزندتان بین 100 تا 125 باشد، بهترین انتخاب را برای فرزندتان انجام داده‌اید. این مهدکودک می‌تواند آمادگی آموزشی و فردی لازم را برای ورود فرزندتان به دبستان را ایجاد می‌کند. مهدکودک فرزندتان توانسته با کودک‌تان ارتباط لازم را ایجاد کند و تمام نیازهای تفریحی، ایمنی، آموزشی و ارتباطی را تامین می‌کند.

به مهـدکودک تان نمـــره بدهیـد!
 اگر امتیاز مهدکودک فرزندتان بین 60 تا 100 باشد، مهدکودک مناسبی را برای فرزندتان انتخاب کرده‌اید. شاید برخی از مواردی که در این چک لیست ارائه شده در مهدکودک شما کمتر مورد توجه باشد که در این صورت می‌توانید با مسئولان درباره کاستی‌هایی که به نظرتان می‌آید صحبت کنید و آنها را ترغیب به تغییر رویه کنید.

 اگر امتیاز مهدکودک فرزندتان از 60 پایین‌تر باشد، به هیچ عنوان مهدکودک خوبی را برای فرزندتان انتخاب نکردید. با کمی مطالعه و بررسی بیشتر می‌توانید مهدکودک بهتری پیدا کنید. برخی اوقات تاثیرات منفی یک مهدکودک نامناسب قابل جبران نیست.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد