عوامل موثر در نگهداری قناری

İmage


[b] نگهداری از قناری[/b]

بطور کلی نگهداری از قناری را می توان به چهار بخش تقسیم کرد:
1- تغذیه
2- نور
3- دما
4- بهداشت

عوامل فوق بعلاوه مسائل مربوط به پرورش در مجموع مدیریت نگهداری و پرورش نامیده می شود و رعایت این نکات به همراه اعمال صحیح آنها موفقیت شما در نگهداری و پرورش قناری را رقم خواهد زد .

تغذیه
اصلی ترین دانه مصرفی که می بایست همیشه در اختیار قناری قرار گیرد تخم کتان است . تخم کتان دانه ای مقوی و پرانرژی است ولی این دانه بتنهایی نمی تواند تمامی نیاز های یک موجود زنده را برآورده سازد بنابر این برای بر طرف شدن این نیازها می بایست دانه ها و سبزیجات و مکملهای ویتامینی و پروتینی گوناگونی را تهیه و در اختیار پرنده قرار دهید . دانه هایی نظیر ارزن - شلغم - کلم - کاهو خرفه - ترب و شاهدانه . سبزیجات و میوه هایی نظیر برگ کاهو- ترب - اسفناج - کرفس - گشنیز - کلم - کدو - سیب - هویج - هلو و لیمو شیرین از منابع مهم کربوهیدراتها , چربیها , پروتینها و ویتامینها به حساب می آیند .
بخش دیگری از غذای قناری که بصورت دستی تهیه می شود مخلوطی است از تخم مرغ و آرد سوخاری بعلاوه شیر خشک , پودر جوانه گندم و سبوس گندم که دان نرم نامیده می شود . ممکن است ارزش غذایی دانه ها به مرور زمان و برحسب شرایط نگهداری تغییر کرده و کاهش یابد بنابر این چهارمین بخش مواد غذایی افزودنی هایی مانند مکملهای پروتینی و ویتامین ها می باشند که برای جلوگیری از کمبود احتمالی آنها در خوراک پرنده مورد استفاده قرار می گیرند .

نور

نورمهمترین عامل برای به بلوغ رسیدن - رشد و تولید مثل و شروع و پایان پرریزی قناری ها می باشد . اگر ارزش نوردهی صحیح و مناسب بیش از یک تغذیه خوب نباشد کمتر هم نخواهد بود بنابر این چگونگی نور دادن در فصول مختلف سال یکی از عواملی است که در موفقیت شما نقش بسزایی دارد . همانطور که طول روز از ابتدای فصل تابستان تا انتهای فصل پاییز سیر نزولی در پیش میگیرد درفصل زمستان و بهار سیر صعودی خواهد داشت درنتیجه می توان اختلاف این کاهش و افزایش را محاسبه نمود . این اختلاف حدودا زمانی معادل پنج ساعت است , با دانستن اینکه کوتاهترین روز سال حدود ده ساعت و بلندترین روز سال تقریبا پانزده ساعت بطول می انجامد , نتیجه می گیریم که برای جلوگیری از خستگی مفرط در طول دوران تولید مثل نباید پرنده ها روزانه بیش از پانزده ساعت بیداری داشته باشند و به آرامش و استراحت نیز نیاز دارند . نکته مهم دیگری که باید مد نظر داشته باشید چگونگی نور دادن یا کاهش و افزایش زمان نوردهی است . همانطور که با تغییر فصل از تابستان تا اواخر پاییز بتدریج زمان نور دهی کاهش می یابد برای افزایش آن و به بلوغ رسیدن پرنده ها باید پنجاه روز قبل از جفت اندازی به این کاراقدام نمایید . روش کار به این گونه است که هفته اول یک ربع و هفته دوم نیم ساعت و هفته های سوم و چهارم و پنجم یک ساعت برای هر هفته و در دوهفته پایانی به ترتیب نیم ساعت و یک ربع به زمان نوردهی افزوده می شود و در صورتی که بخشهای دیگر را به خوبی مدیریت کرده باشید از چهل وپنجمین روز بعد از شروع نوردهی پرنده های نر و ماده همگی آمادگی خود را برای تولید مثل نشان خواهند داد .

دمای محیط
نقش دما حفظ مقاومت پرنده در مقابل بیماریهاست کاهش وافزایش دما باعث بوجود آمدن مشکلاتی می گردد وهر دو صورت آن را استرس می نامند بعلاوه اینکه دما همانند تغذیه و نور در شروع تولک رفتن وپایان آن نقش خاص خود را ایفا می کند . حداکثر دمای مناسب محیط 35 درجه سانتیگراد و حداقل 18 درجه سانتیگراد دمایست که می توان پرنده را با آرامش خیال نگهداری نمود . 35 درجه دما برای تولک رفتن و 18 درجه برای قطع کامل پرریزی مناسب است اما فصل تولید مثل زمانیست که کاهش و افزایش دما پذیرفتنی نیست وپرنده احساس راحتی و زندگی طبیعی و آرام را نخواهد داشت . بنابر این دمای مناسبی که پرنده می تواند دوران تولید مثل را در آن دما به راحتی پشت سر بگذارد بین 21 تا 24 درجه سانتیگراد است .

بهداشت
یکی دیگر از ارکان مهم در مدیریت گله ها حفظ نظافت و بهداشت می باشد بنابر این مسائلی که باید مورد توجه پرورش دهنده و مدیر خوب قرار داشته باشد نکاتی است که در زیر به آنها اشاره می شود .
1- شناخت عوامل بیماری زا و حذف آنها .
2- شناخت نکات بهداشتی و رعایت آنها .
3- شناخت آنتی بیوتیکها و ویتامین ها و روش مصرف آنها .
4- شناخت چرخه زندگی و نیاز های پرنده ای که نگهداری میکند . منبع(kabotaranedamghan.blogfa.com)

نظرات 1 + ارسال نظر
مهران یکشنبه 5 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 10:57 ب.ظ http://www.mehransystem.blogfa.com

سلام دوست خوبم وبلاگ پر محتوایی داری فقط یه پیشنهاد داشتم از این قالبی که لینکش رو در زیر میزارم استفاده کن خیلی قشنگ و زیبا تر هست فکر کنم بازدید کننده هات هم بیشتر میشن اینطوری
این لینک قالب هست عکس نمونه اش هم هست
http://mehransystem.blogfa.com/cat-24.aspx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد