امتحان امادگی هوش

 

کسب درآمد از اینترنت

این امتحان امادگی هوشی شما را اندازه نمی گیرد بلکه تعیین می کند که ذهن شما بیدار است یا هنوز در رخوت خواب فرو رفته است .

ایا خودتان کنترل تفکر خود را در دست دارید یا تفکر را به عهده دستگاه خودکار مغز گذاشته اید تا محرکهای محیطی جهت و روش تفکر شما را تعیین کنند ؟ شاید در این قسمت کمی شگفت زده شوید ، اما سعی کنید که در پاسخ به سوالات با کمال صداقت جواب دهید ، حتی اگر سوال چندان جدی نباشد . دو عامل ضروری برای گذراندن این امتحان صداقت و جدیت است .
پیشنهاد می کنم که این امتحان ر ا شب هنگام انجام دهید ، زیرا فعالیتهای تدافعی مغز هنگام صبح بیشترند و در عصر و شب این نوع فعالیتها کمی ضعیف شده و براحتی خواهید توانست سوالات را با صداقت کامل پاسخ دهید .
بسیاری از مردم شب هنگام راحتر از صبح اسرار خود را فاش می کنند . از انجا که سیستم پرواز اتوماتیک از سوی خلبانها به شوخی به نام « جرج » خوانده می شود ، این امتحان را تمرین «امادگی با جرج» می نمایم .

1- هنگامی که در منزل فیلم خنده داری را در تلویزیون یا ویدئو مشاهده می کنید ، با صدای بلند می خندید ؟ ایا به همان شدتی به فیلم می خندید که با دیدن فیلم کمدی در سینما می خندید ؟
2- اگر شماره ی پای شما 8 باشد ، ایا حاضر هستید کفش شماره 6 بخرید ، البته کفشی با چنین سایزی که اندازه پایتان باشد ؟
3- هنگامی که برای اولین بار سیگار کشیدید ، تنها بودید یا با دوستان مبادرت به این کار کردید ؟
4- ایا تا به حال به دکتر رفته اید تا توصیه های غیر پزشکی از او بگیرید ؟
5- ایا اپرا و این قبیل موسیقی ها را دوست دارید ؟
6- برنامه اخبار تلویزیون که مورد علاقه تان است ، ایا تشخیص میدهید که تنها به ارائه اخبار می پردازد یا روی ان تحلیل هم ارائه می کند ؟
7- ایا هنوز به همان گروه یا افرادی رای می دهید که 16 ساله بودید ، رای می دهید ؟
8- ایا دولت اگر بخواهد 15 درصد کل دارایی های شما را به عنوان مالیات بگیرد ، اعتراض خواهید کرد ؟
همانطور که گفتم ، از برخی از این سولات کمی شگفت زده خواهید شد . حال به شما می گویم که این امتحان را چگونه امتیاز بندی می کنیم .

1- اگر همانطوری که در خانه با صدای بلند می خندید ، در سینما هم بخندید ، 2 امتیاز منظور کنید ، در غیر این صورت صفر .
این مثال خوبی است از اینکه انسان تمایلات فکری خود را کنار گذارده و تمایلات دیگران را جایگزین ان کند . همه ما تمایل داریم که فورا همرنگ جماعت شویم . از سویی با این کار و همسو شدن با یک گروه ، احساس ارامش و امنیت بیشتری نیز می کنیم . این تصادفی نیست . فیلمهای کمدی سینما با صدای خنده ضبط می شوند . زیرا در این صورت بیننده ها با شنیدن صدای خنده روی فیلم ، راحتر و با صدای بلند می خندند . فیلمهای تلویزیونی گاهی با اه کشیدن و ناله همراهند که باز هم احساس مشابهی را در شما به وجود می اورند . به عبارتی احساسات و تمایلات شما از خارج مورد کنترل قرار می گیرد . انچه شخصا تمایل به گفت ان داریم ، در جمع و با حضور دیگران راحتر بیان می شود . ولی با این حال این رفتار اثر منفی بر هوش دارد . این نوع رفتار ما را بر ان می دارد تا مانند گروه فکر کنیم . درست یا غلط فرقی نمی کند . از همه بدتر انکه قدرت تفکر را از انسان می گیرد . انهایی که اجازه میدهند تا دیگران بر روند تفکرتشان تاثیر بگذارند ، تفکر و هوش خود را از کار انداخته اند .
تمرین : دفعه بعد که به دیدن یک فیلم می روید ، یادداشت کنید که دیگران هنگام واکنشهای رفتاری چگونه رفتار کرده اند و چگونه از اطرافیان تاثیر گرفته اند . دفعه بعد که به یک دوست قدیمی فیلمی را نگاه می کنید ، سعی کنید هیچ واکنش خاصی از خود نشان ندهید و تنها واکنش دوستانتان را بررسی کنید .

2- اگر کفش سایز 6 را نمی خرید ، صفر امتیاز . اما اگر می خرید 2 امتیاز
سوال شماره 2 مثال خوبی است که اکثریت مردم نمی توانند به قوه درک خود اطمینان کنند. برخی از ما اعتماد و اطمینان اندکی به خود داریم ، تا حدی که حتی ممکن است از انجام کاری که به وضوح می بینیم که درست است سر باز زده و به سمت کار غلط می رویم . یکبار با فروشنده یک کفش فروشی که بسیار با تجربه بود به صحبت نشستم . وی گفت « بسیاری از مشتریها برای پای خود سایزی را در نظر دارند که ان را « سایز خود » می خوانند . اگر از کفشی خوششان بیاید ولی اندازه ی سایز خودشان جور در نیاید سایز بزرگتر یا کوچکتری را انتخاب نمی کنند و حتی میلی به امتحان ان ندارند و همان کفش را علیرغم انکه اندازه شان نیست می خرند . در عین حال خیلی راحت اذعان دارند که کفش اندازه شان نیست اما با همان راه می روند. حتی اگر در این میان کسی سایز دیگری را امتحان کند ، ولی باز همان کفشی را می خرد که با سایز خودش جور است و دیگر توجهی به اینکه ایا واقعا اندازه اش است یا نه نخواهد داشت . وی اظافه کرد « بجز در مورد بچه ها که سایز کفششان دائم در حال تغییر است ، هرگز کفشی را نفروخته ام که بیش از یک سایز بزرگتر یا کوچکتر از سایزی باشد که مشتری معتقد است” سایز خودش” است .

3- اگر هنگام اولین سیگار کشیدن تنها بودید ، 2 امتیاز و اگر عده ای دیگر همراه بودید ، صفر امتیاز . اگر تا به حال سیگار نکشید یا مشروبات الکی نخوردید صفر امتیاز . اگر به دلایل مذهبی از این کارها ممانعت کرده اید 2 امتیاز . شما در مقابل فشارهای خارجی همانقدر مقاوم هستید که در دوران نوجوانی بوده اید . اگر در دوران نوجوانی هم خیلی زود در برابر فشارهای خارجی تسلیم می شدید به احتمال زیاد الان هم همانطور هستید و برعکس . عادات و رفتارهای قدیمی ، دیر از بیین می روند ، بخصوص اگر نحوه ی انجام این عادات اسان نیز بوده است . اغلب خانمها به اجبار مد روز لباسهایی می پوشند که اصلا مناسب انها نیست . اقایان هم اغلب سعی می کنند فقط به خاطر انکه غیر عادی جلوه نکنند ، در میان جمع رفتاری حتی عجیب ولی مطابق با رفتار دیگران بروز دهند ، حتی در حضور کسانی که برایشان اهمیت قائل نیستند هم ترجیح می دهند مانند جمع عمل کنند .

4- صفر امتیاز اگر تا به حال از پزشک خود توصیه های غیر پزشکی خواسته اید . 2 امتیاز اگر از پزشکان توصیه غیر پزشکی نخواسته اید . اگر از نظر اجتماعی پزشک خود را می شناسید و اگر جایی خارج از مطب وی از او توصیه غیر پزشکی خواسته اید ، 2 امتیاز به خودتان بدهید .
اغلب مردم بر این منوال عمل می کنند که خود را از نظر هوشی پایینتر از صاحب افراد تیتر و عنوان می پندارند بویژه اگر این عنوان شغلی مشهور و محبوب هم باشد بطور کلی طبقه کم تحصیلات جامعه ، بیشتر تحت تاثیر عنوان های دیگران قرار می گیرند . این میزان و تعداد اینگونه گاهی چنان زیاد است که درصد بسیاری زیادی را در مقایسه با افراد صاحب عنوان تحصیلی در بر میگیرد .
این میزان و تعداد اینگونه چنان زیاد است که درصد بسیار زیادی را در مقایسه با صاحب عنوان تحصیلی در بر می گیرد . معمولا عوام از پرسش های کنجکاوانه از افرادی که عناوین علمی را پشت نام خود دارند ، خودداری می کنند . به عنوان مثال : لوله کشی که برای تعمیرات به منزل شما می اید ، همانطور راجع به لوله کشی سررشته دارد که پزشک خانوادگی شما در مورد بدن انسان . ولی شما نمی گذارید که لوله کش همینطوری سرش را پایین بیندازد ، وارد خانه تان شود و بهدکارهای خود بپردازد . بلکه دائم دنبال او هستید و در تمام مراحل کار بر او نظارت دارید و اگر احساس می کنید که درست کار نکرده است ، بدون لحظه ای تامل لوله کش دیگری خبر می کنید . ولی در مورد پزشکتان به او اطمینان دارید و حتی ذره ای به کار او شک نمی کنید . پس چرا در مورد مانند لوله کش رفتار نمی کنید ؟ البته باید اذعان داشت که اهمیت بدن شما برای خودتان پیش از ظرفشویی اشپزخانه تان است .
پس چرا به پزشک خود بیش از میزان تخصصش اطمینان دارید ؟ ایا به علت عنوانیست که به دنبال اسم او امده است ؟
تمرین : دفعه دیگری که با پزشک صحبت می کنید ، چیزی را به او بگویید که مطمئن هستید از ان اگاهی ندارد « البته هر نوع مطلبی غیر از مطالب مربوط به پزشکی » . منظور ما از این کار ان است که متوجه صحت این نظریه شویم که پزشکان به خاطر رفتن به مدرسه طب از سطح هوشی و دانش عمومی بیشتری نسبت به ما برخودار نیستند .

5- ایا اپرا دوست دارید ؟ اگر جواب دادید « خیر »صفر امتیاز اگر تا به حال در عمرتان اپرا ندیده اید ، 2 امتیاز اگر اپرا دیده اید . اگر جواب بله داده اید : صفر امتیاز . اگر بهانه اوردید که در شهر یا کشور ما اپرا وجود ندارد ، قابل قبول نیست ، زیرا حداقل یکبار در تلویزیون یا از رادیو باید اپرا شنیده باشید .
این سوال سعی در اشاره به عدم علاقه اتوماتیک ما نسبت به چیزهایی نا اشنا و عدم علاقه مان به قدم گذاردن به مناطق ناشناخته و جدید دارد . مثلا در کودکان هم شاهد هستیم که خوردن چیزهای سبز رنگ خودداری می کنند و حتی تمایلی به چشیدن مزه ان ندارند . اگر از این سوال صفر امتیاز گرفتید . بی میلی شما بشدت به هوش و کاردانی تان لطمه می زند . اپرا در این سوال هیچ اهمیتی ندارد . دوست داشتن یا نداشتن ان است که اهمیت دارد . انچه اهمیت ویژه ای دارد ان است که نداشتن اپرا نشانه چیست . « اپرا » نمونه ای است از یک چیز نااشنا و غریب و اگر شما به طور غریزی از چیزهای عجیب و نا شناخته بدتان می اید در پیشرفتهای هوشی خود به کندی پیش خواهید رفت . اینگونه نیندیشد که : « حتما باید مار مرا بگزد تا دریابم که از نیش مار خوشم می اید یا نه .»

6- اگر توانسته اید به سوال ششم پاسخ دهید ، 2 امتیاز . اگر نتوانستید پاسخ دهید ، صفر امتیاز
این مورد مثال جالبی است که « باور کردن چیزی که می خواهید باورش کنید » اگر بخواهیم مطالب را بیشتر بشکافیم باید بگوییم که برنامه اخباری که به ان علاقه دارید ، ایینه تمام نمایی است از دیدگاههای خود شما . به همین علت هم مورد علاقه تان واقع شده . اگر هم به واقع برنامه چندان جالب نباشد ، باز هم شکایتی نخواهید کرد ، زیرا نمی خواهید نقطه ضعف ان را ببینید . پس نمی بینید . بلکه ترجیح می دهید به این طرز تفکر ادامه دهید که برنامه مورد علاقه و نقطه نظرات خودتان همگی مناسب و صحیح هستند .

7- ایا به همان ترتیب و به همه کسانی رای میدهید که در نوجوانی رای میدادید ؟ صفر امتیاز اگر چنین است ، و 2 امتیاز اگر تغییری در دیدگاههای انتخاباتی شما رخ داده است .
نکته ای که در این جا به دنبال ان هستیم ان است که ایا از تجربیات خود درس می گیرید یا خیر ؟ اگر صفر امتیاز گرفته اید ، از درس گرفتن از تجربه امتناع می ورزید و به هوش و استعداد خود لطمه بزرگی می زنید و حتی شاید از رشد قدرت عقلانی خود نیز مانع شوید و رفتار هوشمندانه را نیز از خود دور کنید . اگر به همان سبک و سیاقی رای بدهیم که در دوران نوجوانی رای می دادیم قاعدتا نسل ما نسلی از نوجوانان اندیشمند و ساسی بوده است ! ایا تمایل دارید که کشور با تفکرات و اندیشه های یک عده نوجوان اداره شود ؟ ضرب المثلی میگوید « هر چه پیرتر باشی ، عاقل تر می شوی » که واقعا معنای ان غنی است .

8- اگر در برابر مصادره 15 درصد از دارایی خود از سوی دولت اعتراض می کنید ، صفر امتیاز و اگر خیر ، دو امتیاز . انچه که این سوال قصد اشکار ساختن ان را دارد ان است که تا چه حد می توانید شرایط عقلانی و منطقی را بپذیرید . فرض کنید دولت حداقل مالیات ممکن را از مردم می گیرد که در حال حاضر همان 15 درصد است . حقوقی که بعنوان دستمزد دریافت می کنید قبل از انکه تبدیل به دارایی هایی نظیر لباس ، اثاثیه منزل ، وسایل خانه ، ماشین ، جواهرات ، کتاب و غیره شود ، کسر مالیات شده است . پس از همان ابتدا شما کسر 15 درصد از دارایی خود را پذیرفته اید . در همه کشورهای جهان مالیات بر درامد جزء طبیعی ترین و معمول ترین مالیتهای اخذ شده از مردم است . پس خواه ناخواه و بدون جای کوچکترین سوالی می توانید باور کنید که شما پذیرفته اید تا 15 درصد دارایی تان به حساب دولت واریز شود . یک انسان هوشمند ، چیزهایی را می بیند که در نظر همگان نمی اید .

حال زمان ان رسیده که دریابید مغز شما به حال خود و در حالت خودکار واگذاشته شده است یا خیر .
دنیای اطراف خود را با دقت بیشتری بررسی کنید ، زیرا دنیای پیرامون سرشار از اندیشه های نو است که برخورد با انها جالب خواهد بود . یک ذهن باز و گشوده ، بهترین ابزار برای پرورش تفکر و اندیشه است .
اگر کل نمره شما از تمرین 0 تا 6 بوده است مغز شما تقریبا در رخوت و بیهوشی است و به عبارتی بیشتر اوقات مغزتان را به حال خود وا می گذارید تا هر طور که محرکهای خارجی تمایل دارند ، کارکرده و شکل گیرد .
اگر نمره شما بین 6 تا 12 شده است باید به کارتان ادامه دهید . در حال حاضر در مرحله ای خوبی از پرورش مغز خود قرار دارید .
اگر امتیاز شما بین 12 تا 18 شده است ، افرین بر شما ! با کمی تمرین ، قهرمان پرورش مغز خواهید شد . مغزی که می پرسد ، می جوید ، شک می کند ، می طلبد و در تمامی جهات عمل می کند .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد